Saturday, June 2, 2018

REZEKI SECUPAK BUKAN JADI SEGANTANG

Itu bukan sekadar bidalan purbakala atau omongan kosong. Kadangkala kita lupa bahawa modal atau sumber merupakan kekuatan yang membolehkan kita melebarkan gantang beras kita. Tanpa modal atau sumber, bagaimana mungkin kita mampu memperkembangkan potensi & meningkatkan produktiviti? Dan bagaimana mahu mendapatkan hasil yang lumayan kalau biayanya terlalu kecil atau langsung tiada? 

Mungkinkah ikan yang ditangkap boleh beranak-pinak dalam raga yang dipikul pulang ke teratak buruk kita? Itu cerita matt jenie, kalau bukan mat jenin. Tapi ada yang mengatakan bahawa kita harus menjadi mat jenin kalau mahu jadi kaya raya. Kita perlu jadi si luncai kalau mahu kawin dgn puteri raja. Dan kita perlu jadi pandir kalau mahu hidup diatas landasan yang lurus bendul. Dlm ertikata lain, kita perlu amalkan korupsi kalau mahu menghimpun harta karun. 

Tapi, adakah itu matlamat hidup kita? Menjadi kaya raya? Atau sekadar cukup dengan sehelai sepinggang kais pagi makan petang bagai ayam kampong yang berak kapur? Atau bermewah-mewah dengan dosa hasil dari rezeki yang haram? Dan, wajarkah kita memandang hina pada si malang yang hidup melarat? Merempat dalam gebuk hancing menongkat langit menanti ajal bila mahu tiba? 

Sejauh manakah kita benar2 memperjuangkan untung nasib kita? Dan sejauh manakah pula kita memperjuangkan nasib anak bangsa kita yang kian terkulai? Mungkinkah ada yg terlalu bimbang untuk dicop sebagai assabiyah? Atau kita lebih rela menggadai diri kepada para kapitalis yang sudi bertandang atas nama modernisasi..?

..ini sajalah KDNK aku pada hari ini...bak kata kakcik aku, rezki secupak takkan jadi se lori...! ..benarkahh..?..ini sajalah KDNK aku pada hari ini...bak kata kakcik aku, rezki secupak takkan jadi se lori...! ..benarkahh..?

No comments:

Post a Comment

NABI ADAM VS TEKNOLOGI - SATU ANALISIS RINGKAS (BAB 2)

 (Sambungan dari BAB 1) BAGAIMANA JARAK JANGKAUAN PERJALANAN NABI ADAM? Mengapa kita perlu tahu tentang ini? Agar kita dapat membuat suatu a...