Sunday, April 28, 2013

ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP DAN BUDAYA (BAHAGIAN 4)

(...sambungan dari Bahagian 3)


IMPLIKASI KEKELIRUAN TERHADAP ISLAM

Dr Yusuf Al Qardawiy (dlm Siddiq Fadil, 1977) telah menggariskan beberapa akibat yg muncul hasil dari kekeliruan terhadap din Islam. Antaranya ialah:

a.    Ketandusan semangat berkorban dan cinta kpd syahid. Sebaliknya tumbuhlah "Al wahn" iaitu penyakit yg tidak dapat disembuhkan dgn kekuatan senjata, latihan, pendidikan, kepimpinan dan taktik serta strategi.

b.    Segregasi atau pemencilan (keterpisahan) dari saudara-saudara Islam lain lantaran jurang nasionalisme, ideologi dan sekularisme.

c.    Perpecahan sesama-sendiri dikalangan umat Islam diikuti oleh krisis, konflik, permusuhan, konfrontasi dan peperangan. Contohnya dapat dilihat pada masyarakat Arab di Timur Tengah hari ini yg tidak pernah bersatu sebaliknya berkonflik.

d.    Kewujudan jurang luas diantara pemerintah dengan rakyat dimana sang pemerintah teguh berpegang dengan ideologi sekularisme ciptaan barat sedangkan majoriti rakyat masih berpegang teguh dgn konsep Islam yg hakiki. Pemerintah telah melempar dan meminggirkan hukum Tuhan serta mengukuhkan kedudukannya dgn menindas rakyat. Sebagai contoh, ketika umat Arab dikerah menentang Yahudi mereka merasa serbasalah (Ibid.,) dan takut kpd kedua-dua situasi: kekalahan atau kemenangan. Seorang wakil Universiti Al Azhar dalam muktamar ulamak (Rejab 1338 Hijrah) ketika mengulas tragedi Perang Ramadhan 1967 berkata:

    "Sekiranya kita menang dlm keadaan kita bergelumang dlm kecelaan dan penyelewengan,   
      nescara kita akan menjadi semakin berani mencabul larangan Allah." (Ibid.,)

e.    Perpecahan dalam struktur persaudaraan Islam.

f.     Berleluasanya kehidupan berpoya-poya dlm kemaksiatan serta kemungkaran.

g.   Akibat terakhir ialah melupai Allah Taala ketika di medan peperangan, merasa tidak perlukan pertolongan Allah dan memadailah dgn rangsangan dari para seniman dan seniwati (Ibid.,). Mereka melangkah ke medan tempur dgn angkuh, sombong, taksub dan dalam keadaan bergelumangan dosa.


Selain dari itu, terdapat berbagai-bagai lagi implikasi yg lahir berpunca dari kekeliruan terhadap Islam sebagaimana berikut (Muhamad Muas, 1986):

a.     Solat diabaikan, diringan-ringankan dan lebih-kurang 80% orang Islam sudah tidak mengerjakan solat.

b.   Agama Islam tidak ramai mahu membelanya, iaitu tidak ramai yg mahu mengamal serta menyebarkannya. Orang yg mengamalkan al Din tertindas dan ditekan. Manusia dari barat mempengaruhi golongan yg lemah iman serta aqidah mereka agar mengamalkan sistem dan konsep hidup barat, berpakaian serta berkebudayaan cara barat.

c.    Al Quran dicetak indah-indah tetapi dijadikan hiasan, slogan, hadiah, jarang dibaca apatah lagi diamalkan ajarannya. Ada yg dijadikan azimat, pedinding menghalau hantu dan sebagainya. Masjid-masjid tersergam dan dihiasi indah tetapi kebanyakannya kosong dan berkunci.

d.     Perkara-perkara benar menjadi samar; sukar dibezakan hal yg haram dan yg halal, yg bathil dan yg sah. Perkara-perkara haram dianggap halal. Dosa-dosa besar dianggap ringan. Meminum arak dan berzina menjadi kegemaran dan riba' berleluasa dimana orang alim juga turut terlibat sama.

e.     Mereka yg jahil tentang Islam terpilih menjadi sang pemimpin. Malangnya mereka banyak memberi fatwa yg menyesatkan serta rakyat pimpinannya.

f.     Zakat dianggap membebankan dan ramai yg mengelakkan diri dari melunaskan zakat dgn alasan dan pembohongan. Ada yg tidak membayar zakat kerana tidak mengerti konsep zakat. Bagi mereka, zakat itu sunat.

g.    Agama dianggap persoalan peribadi. Tiada siapapun berhak menegur orang lain yg membuat kemungkaran. Konsep saling memberi peringatan dalam soal agama sudah diketepikan.

h.     Kesan dari penjajahan mentaliti oleh penjajah keatas umat Islam telah melahirkan mentaliti yg menganggapkan Islam itu hanya ritual semata-mata.

i.      Sistem pendidikan Islam di institusi-institusi pendidikan adalah tidak menyeluruh dan hanya memberi tumpuan kpd soal solat, puasa, zakat, haji dan fekah sahaja.

j.     Gambaran-gambaran yg negatif terhadap Islam kerap mendapat tempat didalam media cetak mahupun media elektronik.

k.    Wujud garis pemisah di antara orang-orang agama dgn orang-orang politik.

l.    Terpisahnya institusi masjid dengan institusi perlimen. Agama Islam diinstitusikan (dipejabatkan) sehingga agama Islam yg sepatutnya mentadbir dan menjadi sistem pemerintahan negara telah bertukar menjadi agama yg dikongkong oleh undang-undang serta perlembagaan ciptaan manusia.

m.    Meletakkan fungsi ulamak sebagai hanya mengajar perkara-fardhu ain dimasjid-masjid, surau dan kelas-kelas tertentu. Ulamak menjawat jawatan berasaskan sistem makan gaji dgn Kerajaan.

n.     Sunnah Rasulullah s.a.w. diketepikan dan sunnah jahiliah sekular barat diagong-agongkan serta dijadikan budaya atau sistem kehidupan.

o.    Hampir keseluruhan sistem dan konsep kehidupan samaada politik, perekonomian, pendidikan, ketenteraan dan sebagainya adalah berlandaskan sistem sekular barat.

p.     Wujudnya segolongan umat Islam yg hanya mahu hidup beriktikaf di masjid sahaja dan tidak sanggup utk tampil ke hadapan berjuang di medan jihad.


Gejala-gejala yg telah dibentangkan tadi hanyalah sebahagian dari keruntuhan-keruntuhan yg telah terjadi dan dialami oleh umat Islam hari ini. Yg nyata, sebahagian besar dari gejala-gejala tersebut adalah berpunca dari ketidakfahaman umat Islam terhadap agama yg mereka anuti. Kekeliruan-kekeliruan yg timbul terhadap din Islam sesungguhnya boleh membinasakan aqidah serta iman seseorang dan seterusnya akan menghalukan individu ke jurang kekufuran dan kekafiran.

Ianya juga bisa melumpuhkan kekuatan Islam serta menghumbani umatnya ke lembah kehinaan dan penindasan. Oleh demikian wajarlah Islam itu ditakrif serta ditasawwurkan selengkapnya agar difahami secara tepat dan mendalam. Ini akan dapat mengembalikan semula keluhuran Islam serta umatnya dari terus dijadikan tohmahan dan dicemari oleh musuh-musuh Islam serta golongan Muslim yg kufur terhadap agamanya sendiri.


CIRI-CIRI KEISTIMEWAAN DIN ISLAM

Sebagai satu-satunya agama yg diiktiraf, diterima dan diakui Allah Taala, Islam dibekalkan dgn segala bentuk keistimewaan yg tidak dapat disangkal oleh sesiapa. Keistimewaan ini jelas membedakan Islam dari agama-agama lain baik dari segi sumber mahupun segala peraturan yg terhimpun didalamnya. Allah SWT telah membekalkan umat Islam dgn Al Quran yg dijamin terpelihara dari sebarang bentuk perubahan dan pencemaran. Kebenaran dan kesempurnaan din Islam adalah jelas sebagaimana firman Allah Taala yg bermaksud:

     "Sesungguhnya agama yang benar dan diredai di sisi Allah adalah Islam.."
      (Surah Ali-’Imran: 19)

     "Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan
       nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama untuk
       kamu." (Surah Al-Maidah, Ayat 3)

Kesempurnaan ini bermaksud tiada perlu rasul dan agama baru selepas Rasulullah s.a.w. dan Islam. Islam adalah agama penutup dan diturunkan utk menutupi segala kekurangan-kekurangan yg terdapat dalam agama samawi terdahulu disamping ia memperkukuhkan apa yg dibawa oleh agama-agama tersebut agar ianya sesuai dan cocok dgn perkembangan semasa. Sifat universal dan eternal Islam menyebabkan ia tidak berubah dan terhapus. Semua keperluan-keperluan insan telah terangkum didalamnya lantaran Allah Taala sendiri yg mencipta dan mengatur syariat Islam, khusus utk makhlukNya yg dipanggil "manusia".


(....bersambung di Bahagian 5)

No comments:

Post a Comment

NABI ADAM VS TEKNOLOGI - SATU ANALISIS RINGKAS (BAB 2)

 (Sambungan dari BAB 1) BAGAIMANA JARAK JANGKAUAN PERJALANAN NABI ADAM? Mengapa kita perlu tahu tentang ini? Agar kita dapat membuat suatu a...