Wednesday, April 17, 2013

ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP DAN BUDAYA (Bahagian 2)

ISLAM  SEBAGAI  AL DIN

ISLAM adalah suatu "nizam". "Nizam" bermaksud sistem, cara hidup atau 'way of life' (Nasrudin Razak, 1982). Sistem-sistem yang terkandung dalam 'Sistem Islam' yang lebih luas merangkumi:
  • Sistem Iman (Kepercayaan).
  • Sistem Ibadah (Penyembahan).
  • Sistem Akhlak.
Sebagai suatu cara hidup (way of life), Islam meliputi keseluruhan aspek dan dimensi kehidupan insan. Menurut Nasrudin Razak, ia merangkumi:
  • Cara hidup dalam keluarga.
  • Cara hidup bertetangga.
  • Cara hidup sosial.
  • Cara hidup dalam politik.
  • Cara hidup dalam ekonomi.
  • Cara hidup dalam lain-lain bidang selanjutnya.
Dalam konteks ini, sistem-sistem Islam dan cara-cara hidup secara Islam adalah berbeza dari lain-lain sistem atau cara hidup yang ada di dunia ini. Ia berbeza dengan konsep kapitalisme, sosialisme, amat berlawanan dengan konsep komunisme (Ibid.,) dan tidak selari dengan dengan "isme", ideologi atau konsep hidup yang lain-lainnya. Dalam kamus al-Muhit (Mohd Sulaiman Hj Yasin, 1984) ada diperincikan bahawa agama (al Din) mempunyai berbagai erti yang kadang-kalanya saling berkontradiksi. Contohnya, al Din atau agama bermaksud:
  • Kerajaan.
  • Khidmat.
  • Sultan.
  • Paksaan.
  • Ihsan.
  • Pemerintahan.
  • Pentadbiran.
  • Ketinggian.
  • Ibadat.
  • Adat.
  • Pembalasan.
  • Kehinaan.
  • Maksiat.
  • Islam.
  • Taugid dan lain-lain lagi.
Disebalik pengertian yang terkadang berkontradiksi dan seakan mengelirukan ini, ia masih mengandungi titik persamaan atau pertalian m,akna yang saling berkaitan didalam tiga aspek penting iaitu (Ibid.,):
  • Ilzam al-Inqiyad (Memastikan tunduk dan patuh).
  • Iltizam al-Inqiyad (Kepastian untuk tunduk dan patuh).
  • Al-Mabda' (Prinsip yang pasti tunduk patuh kepada apa yang sewajibnya diberikan kepatuhan dan tunduk).
Para pengkaji dan orientalis barat telah mengemukakan definasi masing-masing mengenai agama yang rata-rata mengelirukan dan kontroversial. Ada yang membataskan pengertian agama kepada agama samawi. Ada pula yang membataskan pengertian agama kepada bentuk yang hanya difahami oleh otak-otak ahli fikir atau membuang langsung unsur ketuhanan (Ibid.,).  Setiap definasi yang cuba dikemukakan oleh pemikir barat didapati kurang tepat lantaran gagal memberikan pentakrifan yang sempurna dan konkrit. Fakta yang mungkin boleh diterima ialah bahawa gejala agama merupakan gejala yang komplikated dan mengandungi berbagai aspek dan sudutnya (Ibid.,). Walhal istilah agama atau al Din merangkumi empat ciri popkok sebagaimana dinyatakan dalam al Quran:
  • Kehakiman, kesultanan dan kekuasaan yang Mutlak dan Tertinggi.
  • Kepatuhan dan ketaatan kpd kekuasaan mutlak tersebut.
  • Sistem atau peraturan-peraturan samaada yg berbentuk "nazari" atau amali yg digubal oleh kekuasaan, kehakiman dan kesultanan tersebut.
  • Pembalasan nikmat yg diberikan oleh kekuasaan yg tertinggi keatas setiap yg taat dan patuh kpd sistem tersebut atau sebaliknya pembalasan azab keatas setiap yg ingkar dan derhaka (Ibid.,)

Bagaimanakah caranya utk merealisasi sistem Islam dan cara hidup Islam? Kita telah meyakini bahawa Islam ialah sebaik-baik atau selengkap-lengkap sistem hidup di dunia lantaran ia didatangkan oleh Allah Taala. Kedudukan serta pencapaian kita dari segi sejarah, geopolitik serta aspek antarabangsa telah meyakinkan kita serta membuktikan bahawa Islam adalah satu-satunya pendekatan utk umat Islam mengapai semula dominasi, kekuasaan, kehormatan serta keadilan sosial di dunia (Muhammad Qutb, 1983).

Jalan utk merealisasi pemerintahan Islam dalam sebuah dunia yg anti-Islam serta dunia Islam yg diperintah oleh pemerintah-pemerintah kufur samalah seperti menentang musuh-musuh Islam. Hanya ada satu jalan sahaja utk mewujudkan sistem Islam: iaitu BERIMAN (iaini mematuhi segala peraturan Allah Taala secara keseluruhannya). Jika di permulaan Islam iman telah menjadi tenaga penggerak dan pembangunnya, maka IMAN jugalah yg harus menjadi TENAGA PEMBANGUN ISLAM (Ibid,.) di zaman ini serta di zaman akan datang.

Umat Islam hari ini sedang menghadapi senario yg sama seperti yg pernah dihadapi oleh generasi pertama umat Muslim yg lahir di permulaan Islam dahulu. Jika generasi pertama Muslim menghadapi ancaman dua empayar tergagah zaman tersebut (iaitu Rom dan Farsi), hari ini umat Muslimin sedang diancam oleh dua blok ganas iaitu blok kapitalis dan blok sosialis (komunis). Kedua-dua blok ini memang ANTI ISLAM dan sentiasa bekerjasama bertungkus-lumus membangkitkan huru-hara dikalangan negara-negara Islam (Ibid,.). Mereka melakukan ini semata-mata dgn motif utk memusnahkan wujudnyasistem dan kuasa Islam serta cara hidup Islam di mukabumi ini. Fakta ini harus difahami kerana sejarah telah membuktikan bahawa golongan kafirin (samaada kristian, yahudi, wasani, ateis, freethinker, anti-Tuhan dan lain-lain) sentiasa menaruh dendam terhadap Islam serta keagungan yg pernah dicapai oleh dunia Islam.

Oleh demikian jalan utk merealisasi sistem Islam atau al Din bukanlah sebuah jalan yg indah, mudah atau dihampari permaidai merah serta ditaburi bebunga wangi. Sebaliknya ia menagih pengorbanan yg besar sebagaimana yg pernah dilakukan oleh pelopor-pelopor Islam di zaman lampau demi meyakinkan dunia terhadap pengertian serta kebaikan-kebaikan Islam. Kejayaan Islam telah dijamin oleh Allah s.w.t sebagaimana maksud firmanNya:

     "Keluarlah kamu ke medan peperangan dgn berjalan kaki atau berkenderaan dan
      berperanglah kamu   dgn hartamu dan dirimu pada jalan Allah. Demikianlah yg lebih baik
      bagimu jika kamu mengetahui." (Surah At Taubah, ayat 41)


KEKELIRUAN-KEKELIRUAN TERHADAP DIN ISLAM

Memahami Islam secara holistik adalah penting walaupun tidak secara detil. Ini ialah utk menghindarkan kesalah-fahaman atau kekeliruan serta mentaliti yg negatif terhadap din Islam. Kejahilan terhadap hakikat Islam khususnya dikalangan umat Muslim hari ini telah mendorong kpd wujudnya pelbagai bentuk kekeliruan terhadap Islam. Antara kekeliruan-kekeliruan tersebut ialah tanggapan bahawa Islam menjadi batu penghalang dan perosak modenisasi (Maududi, 1982). Allah Taala telah berfirman dgn maksud:

   "Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka sedang sesungguhnya prasangka itu tidak 
     berguna sedikitpun utk mencapai kebenaran." (Surah An Najm, ayat 28).

   "Mereka tidalk lain hanyalah mengikuti sangkaan-sangkaan dan apa yg diingini oleh hawa
     nafsu mereka. Padahal sesungguhnya telah datang petunjuk kpd mereka dari Tuhan mereka.
    Atau apakah manusia akan dapat segala yg dicita-citakan?" (Surah An Najm, ayat 23-24)

Satu lagi kekeliruan ialah bertaklid, iaitu gemar mengekori dan melanjutkan amal-perbuatan serta mentaliti nenek-moyang yg jelas bercanggah dgn peraturan Allah Taala. Taklid ialah suatu penghalang dan pengekang utama kemerdekaan akal serta kebebasan berfikir (Sayid Sabiq, 1974). Apa yg mereka ikuti dan turuti ialah mazhab atau fahaman yg lahir dari akal-fikiran orang lain sementara fikiran mereka sendiri begitu beku dibelenggu oleh pemikiran yg kuno dan sesat. Allah SWT benar-benar mencela golongan yg suka bertaklid dan sebaliknya memuji golongan yg menjernih serta mencerahkan mentalitinya dgn berlandaskan din Islam yg sebenar. FirmanNya yg bermaksud:

   "Dan apabila dikatakan kpd mereka: "Ikutilah apa yg diturunkan Allah!", mereka lalu
     berkata: "Tidak, kita hanya mengikuti apa yg telah kita dapati dari amalan nenek-moyang
    kami!" Apakah mereka akan mengikuti juga walaupun nenek-moyang mereka itu tidak
    mengetahui sesuatu apa pun dan tidak mendapat petunjuk?" (Surah Al Baqarah, ayat 170).
Sesungguhnya golongan yg tidak menggunakan akal fikirannya serta tidak tahu membezakan yg benar dgn yg bathil malah mengikut sahaja amal perbuatan orang lain secara membuta tuli telah diumpamakan oleh Al Quran sebagai seperti binatang bahkan lebih jelik dari itu. Ini kerana haiwan memang tidak memiliki akal walhal insan mempunyai aqal tetapi enggan mempergunakannya. Allah Taala berfirman bermaksud:

   "Mereka itu ialah ibarat binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah 
     orang-orang yg lalai." (Surah Al Araaf, ayat 179)

   "Mereka tuli, bisu dan buta. Mereka tidaklah akan kembali ke jalan yg benar." (Surah Al
     Baqarah, ayat 18)

Kekeliruan juga timbul dlm persoalan qadha dan qadar yg telah menimbulkan perpecahan dikalangan umat Islam yg membawa kpd wujudnya tiga golongan yg saling bertentangan dan berkonflik. Masing-masing dgn faham yg tersendiri:

a.   Fahaman Determinisme  -  dianuti oleh golongan Jabariah.
b.   Fahaman Indeterminisme  -  dianuti oleh golongan Mu'tazilah.
c.  Fahaman Dualisme (pertengahan)  -  dianuti oleh golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah (umat Islam terbesar).

(..akan bersambung di Bahagian 3)

No comments:

Post a Comment

NABI ADAM VS TEKNOLOGI - SATU ANALISIS RINGKAS (BAB 2)

 (Sambungan dari BAB 1) BAGAIMANA JARAK JANGKAUAN PERJALANAN NABI ADAM? Mengapa kita perlu tahu tentang ini? Agar kita dapat membuat suatu a...